Kotihoitopalvelu Tippaiita ky

puh. 044 275 4745
tippaiita(a)tippaiita.fi
www.tippaiita.fi

Olemme PalveluSantran jäsen.

PalveluSantran logo

postiosoite:
Kauppakatu 18 2 krs.
15140 Lahti

AIVOTERVEYS

Aivot ovat meille jokaiselle arvokkaat ja elintärkeät. Niiden terveys on hyvinvointimme ja toimintakykymme perusta. Aivojen terveyttä voimme vaalia pienillä terveellisillä valinnoilla ja muutoksilla omassa elämässämme. Hyvät valinnat auttavat meitä pitkälle tulevaisuuteen ja ennaltaehkäisevät aivosairauksia.

Aivot ovat elin, johon ei löydy varaosia ja jota ei voi vaihtaa uuteen. Synnymme ja kuolemme samojen aivojen kanssa. Sen vuoksi on tärkeää pitää niistä hyvää huolta. Aivojen terveyttä rakennetaan terveellisellä ruualla ja liikunnalla. Aivot myös hyötyvät tupakoinnin lopettamisesta tai vähentämisestä. Myös alkoholin harkitusta käytöstä aivot hyötyvät. Tärkeä rooli on myös verenkierron kunnolla. Verenpaineiden pitäisi olla hyvällä tasolla, ja korkeisiin verenpaineisiin on hyvä puuttua ajoissa. Lisäksi erilaisien verisuonisairauksien hoito on tärkeää, esim. huonolla hoitotasolla olevan diabeteksen yhteydessä komplikaatioina voi syntyä erilaisia verisuonisairauksia. 

Liikunta ja painon kurissa pito on tärkeää aivoterveydelle. Riittävä uni, stressin vähentäminen ja hyvät sosiaaliset ihmissuhteet auttavat aivosolujen kunnossa pidossa. Terveellisellä ruokavaliolla saamme ehkäistyä aivotoimintojen heikkenemistä ja vähentää riskiä sairastua aivoverenkiertohäiriöihin. Lisäksi terveellinen ruokavalio auttaa pitämään painon kurissa. Ja aivoilla ei ole omaa energiavarastoa, joten riittävä energian saanti on niille todella tärkeää. Liikunta auttaa monella tapaa aivoja. Liikunta pitää kunnossa verisuonistoa, joiden kautta aivot pysyvät toiminnassa. Liikunta ehkäisee valtimoperäisiä sairauksia, se voi ehkäistä ja hidastaa suonien kalkkeutumista. Liikunta laskee verenpainetta ja auttaa vähentämään huonon kolesterolin määrää veressä. Se myös lisää hyvän kolesterolin määrää, ja auttaa pitämään myös verensokerin tasapainossa. Liikunta aktivoi aivosolujen uusiutumisessa, kiihdyttää niiden syntymistä. Aivojen työmuisti paranee liikunnan avulla, ja avustaa myös asioiden "älyämisessä". Liikunta vähentää ja ehkäisee stressiä, tuo mielihyväntunnetta ja auttaa unen saannissa.

Aivoista voi siis pitää huolta pienin teoin päivittäin. Me jokainen päätämme itse millaisia päätöksiä teemme omassa elämässä. Näillä päätöksillä on aina vaikutuksia aivojemme terveyteen. Kun aivomme on kunnossa, nautimme elämästämmekin enemmän. 

Riittävä lepo on aivoterveydelle tärkeää. Aivoja pitäisikin suojella stressiltä ja kiivaalta tahdilta, ne tuhoavat aivosoluja. Elämässä kannattaa ennakoida ja ottaa vastaan sosiaalinen tuki. Kun olemme hyvällä ja positiiville mielellä, aivotkin toimivat paremmin. Masennus ja stressi voivat aiheuttaa muistioireilua, mutta onneksi se on väistyvät tilanne. Masennus onkin hyvä hoitaa kuntoon, koska se vaikuttaa aivoterveyteen. Hyvät ihmissuhteet ja sosiaaliset kanssakäymiset lisäävät aivojen ja mielen hyvinvointia.